YÜZ YÜZE EĞİTİME DÖNÜŞTE 180 GÜNDE ŞÛRA KARARLARININ HAYATA GEÇİŞİ
Millî Eğitim Bakanlığının yüz yüze eğitime dönüş sürecindeki 180 günde hayata geçirilen 50'nin üzerinde eğitim projesi ve politikasına ilişkin hazırladığı "Yüz Yüze Eğitime Dönüşte 180 Gün" kitabında, 1-3 Aralık'ta "Eğitimde fırsat eşitliği" ana teması altında toplanan Millî Eğitim Şûrası'nda alınan kararlara uygulamada ne ölçüde yer verildiği de bulunuyor.
Kitapta, Milli Eğitim Şurası Genel Kurulunda yapılan oylamada alınan 128 maddelik tavsiye kararıyla ilişkili olarak Bakanlığın uyguladığı proje ve politikalara yer verilmesiyle ilk kez şura kararlarının hayata geçirilmesine yönelik atılan adımlar kamuoyuyla paylaşıldı.
Şûrada alınan "Mesleki gelişim programları öğretmenlerin kariyer gelişimini destekler nitelikte planlanmalıdır. Bu bağlamda bölgenin, okulun ve öğretmenin gereksinimlerine uygun şekilde gelişim planları uygulamaya konulmalıdır. Öğretmenler, atandıkları bölge ve okulun sosyolojik, ekonomik, kültürel vb. şartlarına göre uyum ve mesleki gelişim programı eğitimine tabi tutulmalıdır. Adaylık Kaldırma Sınavı (AKS) kaldırılmalıdır. Öğretmenlik Meslek Kanunu çıkarılmalıdır. Kanun, resmî ve özel tüm okullarda çalışan öğretmenleri kapsayacak şekilde düzenlenmelidir. Öğretmenlik mesleğini ve yöneticiliği daha cazip hâle getirecek şekilde maaş ve özlük hakları yeniden düzenlenmelidir. Öğretmenler için ödüllendirme sistemi veri temelli olarak yeniden düzenlenmelidir. Emekli ve görevde olan öğretmenler için 3600 ek gösterge verilmelidir. Öğretmenlik bir kariyer mesleği olarak düzenlenmelidir. "kararları ise Öğretmenlik Meslek Kanunu yasalaştırılarak hayata geçirildi.
"Öğretmenler tarafından geliştirilen örnek uygulamalar, Millî Eğitim Bakanlığınca dijital bir platform üzerinde sergilenerek diğer öğretmenlerin kullanımına sunulmalıdır." tavsiye kararı doğrultusunda, Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) kuruldu.
Yine, "Öğretmenlerin mesleki gelişim programları ihtiyaçlara göre sürdürülebilir ve yenilenebilir olarak yeniden yapılandırılmalı; yetişkin eğitim ilkelerine uygun, okul, ilçe, il eğitim kurulları ve zümreleri daha işlevsel hâle getirilmelidir. Öğretmenlerin mesleki gelişim programları güncel ihtiyaçlar temelinde belirlenmelidir. Bu kapsamda teknoloji, uzaktan eğitim, harmanlanmış eğitim, çevrim içi psikolojik danışmanlık, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimi, yabancı dil, bağımlılıkla mücadele, temel sağlık bilgisi, afet yönetimi ve acil durum eğitimleri verilmelidir. Hizmet içi eğitimler yüz yüze, uzaktan ve harmanlanmış olarak çeşitlendirilmelidir. Mesleki gelişim programları öğretmenlerin kariyer gelişimini destekler nitelikte planlanmalıdır.
Bu bağlamda bölgenin, okulun ve öğretmenin gereksinimlerine uygun şekilde gelişim planları uygulamaya konulmalıdır. Öğretmenler, atandıkları bölge ve okulun sosyolojik, ekonomik, kültürel vb. şartlarına göre uyum ve mesleki gelişim programı eğitimine tabi tutulmalıdır ." kararları çerçevesinde 24 Ocak- 04 Şubat 2022 tarihlerindeki yarıyıl tatilinde Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) üzerinden uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetleri düzenlendi. İklim değişikliği ve çevre eğitimlerinden dijital becerilerin geliştirilmesine, geçici koruma statüsündeki çocuklara yönelik rehberlik eğitimlerinden İngilizce dil sistemi öğretimi eğitimlerine ne kadar öğretmenlerimize farklı alanlarda çok boyutlu ve kapsamlı mesleki gelişim eğitimi programı düzenlendi. Bu faaliyetler salgın koşulları dikkate alınarak uzaktan veya yüz yüze olarak düzenlendi.
"Derslik yapımında ve planlamasında kentsel ve kırsal yerleşim sistemlerindeki hareketlilik ve nüfus projeksiyonu dikkate alınmalıdır. Ayrıca şehir imar planları, kentsel dönüşüm ve toplu konut planlamalarında öncelikle okul öncesi eğitim ve ilkokul olmak üzere eğitim kurumları tesis edilmelidir." şûra kararı kapsamında Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması için İstanbul'da 100 yeni anaokulu yapımı çalışmaları başlatıldı. MEB ile TOBB arasında imzalanan protokolle 154 ilçeye 154 yeni okul yapılması planlandı.
Eğitim öğretim hizmetlerinin daha etkili sürdürülmesi için her okulun ihtiyaçlarının karşılanmasında dezavantajlı okullara öncelik verilerek okula özgü esnek bütçe sağlanmalıdır. Dezavantajlı bölgeler başta olmak üzere tüm okullarda fiziki kapasite, donatım malzemeleri, eğitim materyalleri, spor tesisleri, kütüphane, dijital içerikler vb. iyileştirme çalışmaları yapılmalıdır." kararları çerçevesinde "Temel Eğitimde 10.000 Okul Projesi" başlatıldı.
Şûrada alınan kararlara yönelik yapılan uygulamalara ulaşmak için tıklayınız.